LÄS VÅRT SENASTE & ALLA VÅRA BLOGGINLÄGG HÄR:

21 FEBRUARI 2022

STÄRK DITT VARUMÄRKE MED FOTO & FILM

Andra kommer alltid att ha en uppfattning om ditt företag som de grundar på tillgänglig information eller tidigare erfarenhet. Hur viktig är texten, bilden, filmen eller grafiken som möter kunden i din jobbannons, på din hemsida eller i sociala medier?
Ganska viktig faktiskt. 

LinkedIn gjorde en undersökning som visade att 75% av potentiella kandidater i en rekrytering kommer att göra noggrann research kring ditt företag innan de skickar in en ansökan. Vad kommer de att möta när de kollar upp dig?

På FSK har vi en mediabyrå som jobbar för att utveckla din verksamhet genom filmer, stillbilder, hemsidor, 3D-animeringar, livestreams och mycket mer. Allt för att stärka ditt varumärke och öka din attraktivitet som arbetsgivare. 

I våra rekryteringar är vi noga med att försöka skapa både en så ärlig och så attraktiv bild av våra kunder. Det gör vi ofta med både bilder och filmer som vi skapar ute hos dig på företaget. För att visa en rolig jämförelse så ska vi titta på hashtaggen #badstockphotosofmyjob. Under den taggen så har personer samlat bilder som ska visa upp deras yrken enligt bilder du kan köpa på nätet och använda som du vill, så kallade stock-photos. Säg att du är på väg att skapa en annons för en tjänst. Du har inte några bilder som du tycker passar och går därför in på en sida som tillhandahåller bilder på olika yrkeskategorier.


Detta kan du möta då:

Källa: Twitter

Inte så lyckat?
Jämför då med dessa uppdrag där våra fotografer och filmare varit ute hos kunden för att skapa material som ska passa för både hemsida, sociala medier och jobbannonser:
www.fskmedia.se

Det är så du stärker ditt varumärke med foto och film.

//Johan

4 mars 2022

på distans eller hybrid?

Vi har under de senaste två åren sett en så stor beteendeförändring att det inte finns någon jämförelse i modern tid. Mängder av undersökningar har gjorts för att mäta upplevelsen av distansarbete, produktivitet och vad som kommer att ske när pandemin är över. Oavsett hur det kommer att bli så kan vi med säkerhet säga att det inte kommer att bli som förr.

Så vad säger siffrorna?

  • 42% av de som ingått i studien överväger att byta jobb. 

  • 15% vill byta jobb inom en snar framtid.

  • 60% uppger att möjligheten att klä sig som man vill är det man uppskattar mest vid hemmaarbete.

  • 57% av arbetsgivarna anger att det blir lättare att behålla sina medarbetare om man kan erbjuda goda möjligheter till flexibelt arbete.

  • 75% av svenska chefer upplever samma eller ökad produktivitet under distansarbete.

  • 80% av de svenskar som arbetat hemma under pandemin vill fortsätta göra det framöver.

  • 30% av svenska kontorsarbetare kan tänka sig att sänka sin lön mot att få arbeta helt på distans.

  • 63% av svenska chefer har ännu inte lärt sig att effektivt leda virtuella team.

  • 50% av arbetsgivarna anger att det blir lättare att attrahera ny personal om de kan erbjuda goda möjligheter till flexibelt arbete.

Källa: Work Trend Index, KRC Research, Svenskarna och internet 2020, LinkedIn, Sifo.

//Johan

9 april 2022

SÄG DET MED HJÄRTAT

Jag kan på riktigt börja gråta när jag ser en reklamfilm. Kanske är jag den blödiga typen men jag är inte ensam. Vad är det som gör dessa berättelser så kraftfulla och hur kan du använda dem? 

“Människor köper inte vad du gör, de köper varför du gör det.”
- Simon Sinek

Människor, vilket också innefattar dina kunder, tycker bättre om en berättelse än en prislista. Det betyder inte att du ska sluta med prislistor men det som kommer att flytta din position framåt behöver förmedlas på ett annat sätt än via rationella beskrivningar.

Vi pratar om det som kallas storytelling, eller i detta sammanhang om business eller corporate storytelling. Det är ett sätt att knyta an till kunderna genom att berätta om varför du gör som du gör, helst genom att sätta människan i fokus. Det ger ett emotionellt band mellan dig och kunden som kommer att väga tungt vid ett köp. 

Låt mig ge ett faktiskt exempel. Varför inte ett bilköp?
– En bil är i stort sett teknik, plåt och material. Men det är inte bara de sakerna som avgör vilken bil man köper. Vid så stora köp är den emotionella delen enormt viktig. För de flesta är valet av bil en viktig del av den image man förmedlar av sig själv till sin omvärld, därför är det viktigt för oss att visa vad Volvo tror på säger Mikael Karlsson, Brand Communication Manager region EMEA. 

Källa: www.volvocars.com

Din berättelse behöver vara något annat än en säljpitch. Om du bara säger rakt ut vad du säljer så kommer det att landa platt. Du behöver en handling eller konflikt för att bygga din berättelse. Konflikten skapar känslomässigt engagemang och lösningen på konflikten är din produkt eller din tjänst. Ett exempel till kanske är på sin plats här.

Denna gång handlar det om dig, om du är låssmed det vill säga.
Berättelsen börjar med ett par i en lägenhet. Mannen är sjuk och ligger i sin säng, uppenbart beroende av sin hustru för det mesta i livet. En tidig morgon när mannen fortfarande sover tittar kvinnan till sin man innan hon lämnar lägenheten, låser dörren och åker till jobbet. Vi ser kvinnan jobba, äta lunch snabbt, handla på vägen hem och väl hemma igen upptäcker hon att hon inte hittar sina nycklar. Förtvivlat vänder hon ut och in på sin handväska medan hon hör mannen inifrån lägenheten ropa på henne. Hon sjunker ihop utmattad vid ytterdörren när en granne kommer och undrar om han kan hjälpa till. I nästa scen låser en låsmed upp dörren och paret återförenas i en kram till texten: ”Vi har 24H jour.”

Vad tycks? Istället för att i text visa upp erbjudandet om att ha dygnet-runt-jour som säkert många låssmeder har så har vi fått en hjältesaga som garanterat kommer att innebära fler kunder som också vill ha en låssmed att lita på om det skulle bli problem.

Nu ska du stänga in dig, ta fram näsdukarna och titta på dessa exempel på reklamfilmer som garanterat kommer att beröra dig:

21 OKTOBER 2022

Vad har bandet coldplay & en företagsledning gemensamt?

Vad har bandet Coldplay och en företagsledning gemensamt?
Mål. Allt handlar om mål. Vad vill du egentligen? Hur vill du uppfattas? Vad vill du uppnå? Varför gör vi det vi gör?

Vid 10 års ålder, fick jag vad som kanske varit min absolut viktigaste present ifrån mina föräldrar utöver värderingar och uppväxt, nämligen: En stratocaster, en egen elgitarr.

Mitt stora mål: Att fylla Ullevi likt Springsteen i mitten av 80-talet.
Mitt första mål: att lära mig ett ackord.

Timmar gick åt, fingrar blödde. Det lät inget bra. Jag kunde ackordet, men det lät riktigt, riktigt dåligt. Varför? För uppväxt i en familj med totalt ointresse hos mamma o pappa på att utföra musik gjorde att instruktionen om att stämma gitarren inte kom fram.

Så nya mål att sätta: Stämma gitarren.

Mål är ingenting värda om vi inte kan bryta ner dem i delmål.

I affärslivet är vi duktiga på mål, budgetmål, kundbesöksmål, TB-mål, TG-mål mm. Men helt ärligt hur ofta bryta vi ner och börjar om.

På FSK älskar vi prata mål, allt handlar ju om mål. Varför ta ett kundbesök utan mål liksom? Ett mål kan vara att dricka kaffe med kunden för att stärka relation, det är helt okej men likväl du behöver sätta mål.

Men framförallt behöver du bryta ner i delmål, vad ska du göra för att nå budgetmålet, vilka delar krävs? Så fram med anteckningsblocket, post-it lapparna mm. Skriv ner dina mål för dagen, veckan och månaden. Innan du går in till kund nästa gång, svara på frågan: Vad är målet med mötet? Varför är du här?

Men även i affärsvärlden får vi blödande fingrar, strategier som går fel, säljplaner som inte håller stämningen. Våga göra om ditt mål, våga ifrågasätta dig själv.

Våga träna, för i det där pojkrummet på 6kvm så spenderades någonstans runt 1000-tals timmar på att sätta introt till Born to Run. Jag tränar än, kanske är mitt ullevi mål orealistiskt, nästan skämskudde. Men det håller mig vid liv, det tvingar mig att varje dag plocka upp gitarren och utmana mig och mina medmusiker.

Samma i FSK, våra mål har självklart förändrats i en märklig tid, men huvudmålet står klart: VI ska vara en katalysator för ökad lönsamhet för våra kunder. Vi vaknar och varje dag vill göra människor och företag framgångsrika. Det är vårt huvudmål, varje dag. Det präglar allt vi gör. Vad är ditt? Skriv ner det, lev det. Sen möts vi tillsammans på Ullevi eller en scen på en bar i en småstad, det funkar det också.


Så vad har då en företagsledning och bandet Coldplay gemensamt?

En ung Chris Martin sångare i Coldplay, då ett skitigt rockband som lät sådär lovade framför kameran att om 5 år ska vi vinna grammys världen över, det är vårt mål. Ingen trodde på honom då de spelade för max 40-50 personer på barer runt om i London.

På dagen 5 år senare tog de emot sin grammy, fullt övertygade om att den målbilden från tidig start tog dem dit. Företagsledningar behöver samma mål och övertygelse, varför gör vi det här? Vart ska vi tillsammans?

Samma gäller dig, skriv ner det nu. För innan du anar det tar du emot de priserna du förtjänar.

Mot drömmarna!
//Jonas

TaPPAT BORT DIG?